Cuvânt-înainte pentru HuB Huedin
Prof. Horea-Dorin Matiș – profesor de istorie, Huedin
Istoria Huedinului pe care o citiți în spațiul digital al HuB Huedin nu este un simplu inventar de fapte; este un timp trăit care continuă să ne modeleze deciziile zilnice, valorile și orizontul de așteptare. Cercetarea și predarea trecutului – așa cum le înțeleg – trebuie să unească în chip echilibrat:
- Rigoare științifică – verificarea neîntreruptă a surselor și corelarea lor cu „marea istorie”;
- Echilibru și empatie – prezentarea faptelor fără patimă, cu respect pentru comunitățile care au lăsat urme aici;
- Toleranță și dialog intercultural – luminarea conviețuirii românilor, maghiarilor, evreilor, rromilor și altor grupuri pentru a arăta ce putem construi împreună;
- Relevanță civică – istoria ca instrument de spirit critic, responsabilitate publică și patriotism întemeiat pe fapte, nu pe lozinci.
Prin această lentilă – istoria „la firul ierbii” – Huedinul se dezvăluie drept un laborator de diversitate: târg transilvănean la confluența drumurilor comerciale, spațiu de interferență cultural-religioasă, scenă a unor povești de curaj, dramă și solidaritate. A cunoaște acest trecut înseamnă a-l revendica conștient și a-l transforma într-un liant între generații.
De ce un manual și un caiet de studiu?
În ultimele decenii, spațiul alocat istoriei în curriculumul național s-a redus. În același timp, interesul tinerilor pentru rădăcini locale a crescut: elevii își recunosc propriii bunici în documente, se regăsesc în fotografii de arhivă și în poveștile străzilor lor. Pentru a răspunde acestor două realități, am conceput:
- Manualul de Istorie Locală a Huedinului – instrument principal de predare, articulat pe competențe și pe activități de învățare activă;
- Caietul de studiu al istoriei locale – spațiu de lucru în care elevii colectează mărturii orale, analizează surse fotografice, montează miniexpoziții și își structurează propriile concluzii.
Împreună, ele urmăresc să transforme sala de clasă într-un atelier de cercetare, iar elevul într-un mic istoric al comunității sale. Acest curs de istorie locală va fi prezentat pe HuB Huedin pentru a fi cunoscut și de către adulți, dar și de toți cei care nu se află în sala de clasă.

Arhitectura cursului de istorie locală a Huedinului
Pentru ca parcurgerea să fie firească și comprehensibilă, materialul este structurat în opt unități de învățare cronologice și tematice:
- Aspecte geografice ale Huedinului
- Huedinul și împrejurimile sale în Antichitate
- Zona Huedinului în Evul Mediu
- Huedinul și zona limitrofă în Epoca Modernă
- Huedinul și spațiul înconjurător în Perioada Contemporană
- Aspecte religioase, educaționale, sanitare și publicații periodice
- Dinamica administrativă și demografică
- Personalități din Huedin
Fiecărei unităţi îi corespunde o succesiune de lecţii care trasează pas cu pas evoluţia localităţii şi a zonei arondate. Pentru ca cititorii să ştie de la început ce urmează să descopere, iată lista completă:
- Huedinul şi Depresiunea Huedin
- Aspecte demografice în primii ani după Marea Unire
- Cetatea de pământ de la Bolic şi alte descoperiri preistorice
- Descoperiri arheologice din Huedin şi împrejurimi
- Castrul roman de la Bologa
- Altarul funerar de la Bologa şi alte urme romane
- Perioada migraţiilor, pătrunderea maghiarilor şi invazia mongolă (1241)
- Structurile cneziale şi voievodale în viziunea istoriografiei interbelice
- Cetatea medievală de la Bologa şi domeniul ei
- Domeniul Cetăţii Bologa – administrare şi economie
- Atestarea documentară a Huedinului
- Alte localităţi atestate în zona Huedinului
- Evoluţia denumirii Huedinului
- Huedinul pe hărţi istorice
- Familia Bánffy şi rolul ei local
- Tezaurul monetar de la Huedin
- Târgul Huedinului în Evul Mediu
- Tezaurul monetar de la Cetatea Veche
- Mihai Viteazul şi Huedinul
- Lupta de la „Podul Vinerii”
- Horea şi zona Huedinului
- Testamentele lui Horea şi Cloşca
- Definirea zonei Huedin – perspectivă românească şi port popular românesc
- Portul popular românesc după 1918
- Definirea zonei Huedin – perspectivă maghiară şi port popular maghiar
- Portul popular maghiar (Kalotaszeg)
- Revoluţia 1848-1849 în zona Huedinului
- Raportul lui Avram Iancu despre lupta de la Fântânele
- Vizita împăratului Franz Josef la Huedin
- Franz Josef şi Barcsay Domokos
- „Ţara Moţilor” la cumpăna sec. XIX-XX – problema pădurilor
- Memoriul moţilor (1925) către regele Ferdinand I
- Evenimentele tragice de la Beliş (noiembrie 1918)
- Belişul de sub apele lacului Fântânele
- Delegaţi la Marea Adunare Naţională (1 Decembrie 1918)
- Procesul-verbal şi credenţialul din 1918 (Huedin)
- Huedinul în perioada interbelică
- Evoluţia denumirii străzilor interbelice
- Stema şi steagul Huedinului
- Memoriul moţilor (1935) către regele Carol II
- Anul 1940 la Huedin
- Protopopul Aurel Munteanu – „crainic al moţilor”
- Evreii din Huedin şi Holocaustul
- Rromii din Huedin – evoluţia unei minorităţi
- Instaurarea comunismului şi rezistenţa anticomunistă
- „Petrea Icoanelor” – studiu de caz
- Huedinul în perioada 1945/46-1989
- Colectivizarea în Huedin
- Viaţa politică ante- şi interbelică
- Ioan Matiş – colaborator al protopopului Aurel Munteanu
- Viaţa politică în comunism şi după 1989
- Incendiul din 1956 şi evoluţia urbanistică
- Biserici şi lăcaşuri de cult (altele decât cea reformată)
- Biserici de lemn din zona Huedinului
- Biserica Reformată Calvină – monument arhitectural
- Bisericile reformate din Kalotaszeg
- Învăţământul la Huedin
- Arhitectura şcolii vechi
- Spitalul de la Huedin
- Vasile Paşca – personalitate marcantă
- Publicaţiile de la Huedin
- Mănăstirile din zona Huedinului
- Evoluţia administrativă a Huedinului
- Procesul de urbanizare comunist (1947/48-1989)
- Evoluţia demografică (1850-2011/2021)
- Perspective de dezvoltare şi oraşele înfrăţite
- Personalităţi legate de Huedin, neincluse între cetăţenii de onoare
- Episcopul Ravasz László şi Revoluţia maghiară din 1956
- Cetăţeni de onoare ai oraşului
- Lucian Matiş – erou al Revoluţiei clujene
- Monumente, busturi, statui şi plăci comemorative
- Monumentul din 1941


O invitație către întreaga comunitate
Publicarea acestei sinteze pe HuB Huedin servește unui dublu scop:
- Democratizarea cunoașterii – istoria trebuie să iasă din biblioteci și să ajungă pe ecranul fiecărui cetățean;
- Consolidarea identității locale – punând în lumină experiențele comune, învățăm să facem din diversitate o resursă, nu un obstacol.
Sper ca elevii, părinții, dascălii, cercetătorii și toți cei interesați să găsească aici un îndemn la dialog, reflecție și implicare civică. Numai înțelegând temeinic drumul parcurs vom ști să alegem, împreună, direcția care duce Huedinul către un viitor egal cu potențialul său.
Prof. Horea-Dorin Matiș
Profesor de istorie – Huedin
