4.6 C
Huedin

Cuvânt-înainte pentru HuB Huedin

Publicat:

Cuvânt-înainte pentru HuB Huedin

Prof. Horea-Dorin Matiș – profesor de istorie, Huedin

Istoria Huedinului pe care o citiți în spațiul digital al HuB Huedin nu este un simplu inventar de fapte; este un timp trăit care continuă să ne modeleze deciziile zilnice, valorile și orizontul de așteptare. Cercetarea și predarea trecutului – așa cum le înțeleg – trebuie să unească în chip echilibrat:

  • Rigoare științifică – verificarea neîntreruptă a surselor și corelarea lor cu „marea istorie”;
  • Echilibru și empatie – prezentarea faptelor fără patimă, cu respect pentru comunitățile care au lăsat urme aici;
  • Toleranță și dialog intercultural – luminarea conviețuirii românilor, maghiarilor, evreilor, rromilor și altor grupuri pentru a arăta ce putem construi împreună;
  • Relevanță civică – istoria ca instrument de spirit critic, responsabilitate publică și patriotism întemeiat pe fapte, nu pe lozinci.

Prin această lentilă – istoria „la firul ierbii” – Huedinul se dezvăluie drept un laborator de diversitate: târg transilvănean la confluența drumurilor comerciale, spațiu de interferență cultural-religioasă, scenă a unor povești de curaj, dramă și solidaritate. A cunoaște acest trecut înseamnă a-l revendica conștient și a-l transforma într-un liant între generații.

De ce un manual și un caiet de studiu?

În ultimele decenii, spațiul alocat istoriei în curriculumul național s-a redus. În același timp, interesul tinerilor pentru rădăcini locale a crescut: elevii își recunosc propriii bunici în documente, se regăsesc în fotografii de arhivă și în poveștile străzilor lor. Pentru a răspunde acestor două realități, am conceput:

  1. Manualul de Istorie Locală a Huedinului – instrument principal de predare, articulat pe competențe și pe activități de învățare activă;
  2. Caietul de studiu al istoriei locale – spațiu de lucru în care elevii colectează mărturii orale, analizează surse fotografice, montează miniexpoziții și își structurează propriile concluzii.

Împreună, ele urmăresc să transforme sala de clasă într-un atelier de cercetare, iar elevul într-un mic istoric al comunității sale. Acest curs de istorie locală va fi prezentat pe HuB Huedin pentru a fi cunoscut și de către adulți, dar și de toți cei care nu se află în sala de clasă.

Arhitectura cursului de istorie locală a Huedinului

Pentru ca parcurgerea să fie firească și comprehensibilă, materialul este structurat în opt unități de învățare cronologice și tematice:

  1. Aspecte geografice ale Huedinului
  2. Huedinul și împrejurimile sale în Antichitate
  3. Zona Huedinului în Evul Mediu
  4. Huedinul și zona limitrofă în Epoca Modernă
  5. Huedinul și spațiul înconjurător în Perioada Contemporană
  6. Aspecte religioase, educaționale, sanitare și publicații periodice
  7. Dinamica administrativă și demografică
  8. Personalități din Huedin

Fiecărei unităţi îi corespunde o succesiune de lecţii care trasează pas cu pas evoluţia localităţii şi a zonei arondate. Pentru ca cititorii să ştie de la început ce urmează să descopere, iată lista completă:

  1. Huedinul şi Depresiunea Huedin
  2. Aspecte demografice în primii ani după Marea Unire
  3. Cetatea de pământ de la Bolic şi alte descoperiri preistorice
  4. Descoperiri arheologice din Huedin şi împrejurimi
  5. Castrul roman de la Bologa
  6. Altarul funerar de la Bologa şi alte urme romane
  7. Perioada migraţiilor, pătrunderea maghiarilor şi invazia mongolă (1241)
  8. Structurile cneziale şi voievodale în viziunea istoriografiei interbelice
  9. Cetatea medievală de la Bologa şi domeniul ei
  10. Domeniul Cetăţii Bologa – administrare şi economie
  11. Atestarea documentară a Huedinului
  12. Alte localităţi atestate în zona Huedinului
  13. Evoluţia denumirii Huedinului
  14. Huedinul pe hărţi istorice
  15. Familia Bánffy şi rolul ei local
  16. Tezaurul monetar de la Huedin
  17. Târgul Huedinului în Evul Mediu
  18. Tezaurul monetar de la Cetatea Veche
  19. Mihai Viteazul şi Huedinul
  20. Lupta de la „Podul Vinerii”
  21. Horea şi zona Huedinului
  22. Testamentele lui Horea şi Cloşca
  23. Definirea zonei Huedin – perspectivă românească şi port popular românesc
  24. Portul popular românesc după 1918
  25. Definirea zonei Huedin – perspectivă maghiară şi port popular maghiar
  26. Portul popular maghiar (Kalotaszeg)
  27. Revoluţia 1848-1849 în zona Huedinului
  28. Raportul lui Avram Iancu despre lupta de la Fântânele
  29. Vizita împăratului Franz Josef la Huedin
  30. Franz Josef şi Barcsay Domokos
  31. „Ţara Moţilor” la cumpăna sec. XIX-XX – problema pădurilor
  32. Memoriul moţilor (1925) către regele Ferdinand I
  33. Evenimentele tragice de la Beliş (noiembrie 1918)
  34. Belişul de sub apele lacului Fântânele
  35. Delegaţi la Marea Adunare Naţională (1 Decembrie 1918)
  36. Procesul-verbal şi credenţialul din 1918 (Huedin)
  37. Huedinul în perioada interbelică
  38. Evoluţia denumirii străzilor interbelice
  39. Stema şi steagul Huedinului
  40. Memoriul moţilor (1935) către regele Carol II
  41. Anul 1940 la Huedin
  42. Protopopul Aurel Munteanu – „crainic al moţilor”
  43. Evreii din Huedin şi Holocaustul
  44. Rromii din Huedin – evoluţia unei minorităţi
  45. Instaurarea comunismului şi rezistenţa anticomunistă
  46. „Petrea Icoanelor” – studiu de caz
  47. Huedinul în perioada 1945/46-1989
  48. Colectivizarea în Huedin
  49. Viaţa politică ante- şi interbelică
  50. Ioan Matiş – colaborator al protopopului Aurel Munteanu
  51. Viaţa politică în comunism şi după 1989
  52. Incendiul din 1956 şi evoluţia urbanistică
  53. Biserici şi lăcaşuri de cult (altele decât cea reformată)
  54. Biserici de lemn din zona Huedinului
  55. Biserica Reformată Calvină – monument arhitectural
  56. Bisericile reformate din Kalotaszeg
  57. Învăţământul la Huedin
  58. Arhitectura şcolii vechi
  59. Spitalul de la Huedin
  60. Vasile Paşca – personalitate marcantă
  61. Publicaţiile de la Huedin
  62. Mănăstirile din zona Huedinului
  63. Evoluţia administrativă a Huedinului
  64. Procesul de urbanizare comunist (1947/48-1989)
  65. Evoluţia demografică (1850-2011/2021)
  66. Perspective de dezvoltare şi oraşele înfrăţite
  67. Personalităţi legate de Huedin, neincluse între cetăţenii de onoare
  68. Episcopul Ravasz László şi Revoluţia maghiară din 1956
  69. Cetăţeni de onoare ai oraşului
  70. Lucian Matiş – erou al Revoluţiei clujene
  71. Monumente, busturi, statui şi plăci comemorative
  72. Monumentul din 1941

O invitație către întreaga comunitate

Publicarea acestei sinteze pe HuB Huedin servește unui dublu scop:

  • Democratizarea cunoașterii – istoria trebuie să iasă din biblioteci și să ajungă pe ecranul fiecărui cetățean;
  • Consolidarea identității locale – punând în lumină experiențele comune, învățăm să facem din diversitate o resursă, nu un obstacol.

Sper ca elevii, părinții, dascălii, cercetătorii și toți cei interesați să găsească aici un îndemn la dialog, reflecție și implicare civică. Numai înțelegând temeinic drumul parcurs vom ști să alegem, împreună, direcția care duce Huedinul către un viitor egal cu potențialul său.

Prof. Horea-Dorin Matiș     
Profesor de istorie – Huedin

 

Stiri

HuB

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
HuB Huedin
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.